create

Restyling van Textilia

Een grote bedrijfstak die altijd in beweging is: retailondernemers, zelfstandige designers, fabrikanten, importeurs of inkopers die dagelijks van fashion hun vak maken. De informatie rondom trends op het gebied van mode kent vele lagen en worden al voor ver in de toekomst vastgelegd.

Op dit speelveld is Textilia al 100 jaar het fashionplatform dat trends laagdrempelig bij de vakspecialisten brengt. Textilia: professioneel in de mode.

ICONISCH MODEVAKBLAD

Als onafhankelijke informatiebron voor de modebranche is Textilia een bekende naam. Met een eigen vakblak Textilia en een online platform is Textilia een professionele nieuwsbron voor de fashionmarkt. Een aantal jaar voor het 100-jarig bestaan was het tijd voor een verfrissingsslag. In opdracht van Afdeling M – de uitgeverij van o.a. Textilia – zijn we aan de slag gegaan met de restyling van hun vakblad en de communicatie rondom het inspiratie-event: de Trenddag van Textilia. inspiratie-event: de Trenddag.


TIJD VOOR EEN RESTYLING

Het een eig vakblad zat al een decennium in hetzelfde jasje, dus werd het weleens tijd voor een nieuwe, moderne uitstraling. Naast de verfrissing was het doel om nieuwe abonnees aan te trekken: de nieuwe look & feel moest dus naast bestaande lezers ook nieuwe lezers gaan aanspreken. Na een identiteit-, doelgroep- en concurrentieanalyse kwamen we erachter dat Textilia een krachtige positie in de markt heeft en dat de uitstraling van het magazine dus groots en toonaangevend mocht zijn. Het blad moest elke keer zo’n krachtige uitstraling hebben, dat iedereen hem in zijn winkel of op de eettafel laat liggen.

COMPLEET NIEUWE LOOK & FEEL

Na de strategiebepaling haalden we letterlijk de bezem door het complete magazine. Bestaande kleurkaarten werden opgeschoond en uitgebracht als pocketformaat boekje: veel handiger om overal mee naar toe te nemen voor de lezers. Daarnaast werden ook de cover, trendpagina’s, fotogebruik, kleuren, fonts en leesbaarheid aangepakt en opnieuw vormgegeven.


We dachten verder dan de inhoud en gingen we op zoek naar ander papier en wijzigden we het formaat van het magazine. Alles om het vakblad Textilia écht groots en toonaangevend te maken, voel- en zichtbaar in kwaliteit. Inmiddels zijn alle verbetering doorgevoerd en zijn er al vele exemplaren van het gerestylede magazine uitgebracht.


VAN LEZEN NAAR BELEVEN: DE TRENDDAG

Textilia gaat verder dan geschreven modetrends en –nieuws. Zij organiseren namelijk twee keer per jaar de Trenddag. Iedereen krijgt hier de mogelijkheid om trendlezingen te volgen van grote namen uit de modebranche voor het aankomende collectieseizoen. En waar het magazine toonaangevend mocht zijn, gold dat ook voor de communicatie over de Trenddag. We ontwierpen een nieuw logo en lieten de trendkleuren tot leven komen in alle communicatie-uitingen op de website, social media en in de vakbladen. Een eenduidig en fris beeldpakket als resultaat!


Meer weten?

Dat kan altijd! Wij zijn elke dag volop bezig met merkstrategie, merkidentiteit, campagnes en activatieconcepten voor onze opdrachtgevers.


Heb jij een uitdaging voor ons? Wil je kennismaken? Laat je e-mailadres achter en we nemen contact met je op.


    Michel

    Retailspecialist

    Hans

    Concept en creatie

    Tanja

    Vormgeving en DTP